OP2400 - Aspectes practicodidàctics. Llengua castellana i literatura.

  • Àrea temàtica:

    Llengua i literatura

  • Modalitat:

    Semipresencial

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Francesc Reina González, Marcos Vicente Maurel

Dates:

Del 9 de febrer al 19 d'abril de 2024

Dies:

Divendres

Hores:

De 16.30 a 19.30 h

Total hores:

30

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Aquest curs forma part del Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

300,00 €

No col·legiat/ada:

450,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

300,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

El curs es desenvolupa a partir de tres blocs, i d’acord amb les necessitats de la resolució 4221/2023 del 19 de desembre del concurs oposició a la funció pública docent.

En el primer es plantegen les parts i les eines bàsiques per a l’elaboració d’una programació didàctica en el marc curricular actual a l’ESO i/o el Batxillerat. A continuació es presenten les parts, els conceptes i els objectius per a construir situacions d’aprenentatge competencials dins del currículum de la matèria. I el tercer bloc s’ocupa de presentar, descriure i explicar els temes de la convocatòria.

La formació es situa dins dels requeriments legislatius i pedagògics de la LOMLOE.

Metodologia

Presentació diària del formador de les parts, l’estructura i el desplegament de la programació didàctica (amb exemples per al temari de Literatura, (Marcos Maurel) i de Llengua (Francesc Reina).

Elaboració de situacions d’aprenentatge competencial.

Descripció i explicació d’una selecció del temari de l’annex de la convocatòria d’oposicions.

Després de l’exposició dels temes procedirem a observar quina és la seva millor aplicació didàctica i construirem diferents documents didàctics: unitats, seqüències i materials de programació. El propòsit és abordar tots els components habituals del document didàctic: objectius, continguts, competències, activitats, avaluació, diversitat (NEE) i recursos.

 

  • Conèixer les eines pedagògiques i didàctiques per a la programació, des dels aspectes legals i administratius fins els aspectes organitzatius: objectius, competències, continguts, metodologia, activitats d’EA i avaluació (gradació d’assoliment, etc).
  • Construir situacions d’aprenentatge competencials d’acord amb el que estableix la normativa curricular i pedagògica actual.
  • Presentar els materials i els continguts del temari d’oposicions, així com l’estat actual de la qüestió  (bibliografia i recursos on line).
  • Vincular els materials acadèmics dels continguts amb el currículum de l’ESO i el Batxillerat.
  • Practicar la preparació i redacció dels temes.
  • Treballar exemples didàctics sobre els temes i trobar eines de millorar.

El curs es desenvolupa a partir de tres blocs, i d’acord amb les necessitats de la resolució 4221/2023 del 19 de desembre del concurs oposició a la funció pública docent.

En el primer es plantegen les parts i les eines bàsiques per a l’elaboració d’una programació didàctica en el marc curricular actual a l’ESO i/o el Batxillerat. A continuació es presenten les parts, els conceptes i els objectius per a construir situacions d’aprenentatge competencials dins del currículum de la matèria. I el tercer bloc s’ocupa de presentar, descriure i explicar els temes de la convocatòria. 

La formació es situa dins dels requeriments legislatius i pedagògics de la LOMLOE.

Francesc Reina González

Barcelona (1966). Llicenciat en Filologia Hispànica. Catedràtic de secundària de Llengua Castellana i Literatura. Doctor en Lingüística per la Universitat de Barcelona. Professor associat a la mateixa universitat. Formador de l'àrea de llengua i didàctica amb diferents interessos dins d'aquests àmbits (l'accés a la docència, la gramàtica competencial i la creació literària). Ha publicat edicions divulgatives d'obres de la literatura castellana, com ara Tres sombreros de copa de Mihura, o les Novelas Ejemplares de Cervantes.

Marcos Vicente Maurel

Diploma d'Estudis Avançats en Filologia Hispànica per la UB i professor d'institut. Ha publicat articles i ressenyes crítiques a "El Periódico de Catalunya", "Cuadernos Hispanoamericanos", "Ínsula", "Turia", "Quimera", etc., a més d'edicions didàctiques de Lope de Vega, Galdós i Lorca. La seva tasca investigadora se centra en la historia cultural de l'Espanya del segle XX, amb treballs que analitzen el feixisme cultural i l'obra d'escriptors com Max Aub, Juan Marsé, Manuel Vázquez Montalbán, Francisco Umbral, etc. És professor formador del CDL des del 2010.

Cal acreditar el 80 % d’assistència a les sessions.

  • Marcos Vicente, sessions en línia: 9, 16, 23 de febrer, 1 i 8 de març.
  • Francesc Reina, sessions presencials: 15, 22 de març, 5 d'abril. I sessions telemàtiques: 12 i 19 d'abril.
Descripció del torn Dies Hores diàries Professor/a Aula Streaming Mode
15-març, 22-març, 05-abr. 3 Francesc Reina González Presencial
12-abr. 4 Francesc Reina González No Presencial
19-abr. 4 Francesc Reina González No Presencial

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428