Xavier Chavarria
Del 16 d'octubre a l'18 de desembre
Dimecres
De 9.30 a 11.30 h
20
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
135,00 €
165,00 €
135,00 €
En aquest seminari donarem eines per conèixer els llenguatges i els estils musicals sorgits en les primeres dècades del segle XX, i per entendre i apreciar les obres musicals d’una època fascinant, relacionant-les amb els fets històrics i el context social de l’època.
Un cop acabada la Primera Guerra Mundial, Europa va viure un moment d'una gran eufòria, de canvis profunds i progressos tecnològics que es van veure reflectits en totes les arts, especialment en la música. Hi va haver un esclat de creativitat i un afany d’experimentació que va donar lloc a corrents estètics i moviments artístics com el surrealisme o la Bauhaus, amb el poder de la imaginació per sobre de la raó i els sentits, i que reflectien aquells bojos i feliços anys vint. A França, Satie, Fauré i Ravel fan les seves últimes obres mestres i passen el relleu a la nova generació dels Poulenc, Milhaud o Honegger, i de les primeres dones compositores de pes, com Lili Boulanger, Germaine Tailleferre o Cécile Chaminade.
A l'Europa central, el romanticisme crepuscular d’un Richard Strauss en plenitud rivalitza amb l’expressionisme ferotge de Schönberg, Berg o Webern, i els països eslaus viuen un esclat musical amb genis com Bartok, Kodaly o Janacek. Prokófiev i Xostakóvitx retraten a la perfecció tota l’agitació que es vivia a la Rússia d’aquell moment, i Amèrica irromp en el panorama artístic no només amb una potentíssima indústria cinematogràfica sinó també amb el jazz, una música genuïna que va captivar els europeus, i amb una nova manera de consumir l’art musical. Nova York, amb estrelles com George Gershwin, rivalitzava amb Viena, París i Berlín i acaba acollint molts músics que volen guanyar-se aquell nou públic ansiós de novetats i d’alta cultura, o que simplement fugien d’Europa: Rakhmàninov, Stravinski, Prokófiev, Sibelius, Korngold, Kurt Weill, etc.
L’elegància finisecular i l’exotisme s’uneixen en les creacions d’operistes com Puccini o de simfonistes anglesos com Holst, Elgar, Britten o Walton. I a casa nostra sorgeixen talents que Europa també mirarà amb admiració, com Toldrà, Mompou, Gerhard o Manén.
L’art sonor va donar fruits esplèndids durant aquelles dues dècades d’entreguerres, però també va reflectir fets de gran transcendència com l’esfondrament econòmic del 1929, l’ascens dels totalitarismes i els anys previs a la Segona Guerra Mundial. Anys enlluernadors en un món convuls i agitat, que la música va reflectir amb creacions sorprenents, commovedores i brillants, que us convidem a descobrir.
Llicenciat en Filologia Catalana, en Història i Ciències de la Música (amb Premi d’honor de final de carrera), i Màster en Musicologia per la UAB. Va fer estudis de piano, cant i direcció coral a Barcelona i Anglaterra. És professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, al Departament d’Art i Músicologia, i és docent als cursos de Màster i Postgrau en diverses universitats catalanes. És realitzador, guionista i locutor a l’emissora Catalunya Música, on ha fet programes d’entrevistes, informatius, reportatges, crítica musical, magazins d’actualitat i transmissions de concerts internacionals. Actualment és realitzador i presentador del programa El compositor de la setmana.
Descripció del torn | Dies | Hores diàries | Professor/a | Aula | Streaming | Mode |
---|---|---|---|---|---|---|
Qui té por del segle XX? El món musical d’ara fa cent anys (1918-1938) | 09-oct., 16-oct., 23-oct., 30-oct., 06-nov., 13-nov., 20-nov., 27-nov., 04-des., 11-des. | 2 | Xavier Chavarria | No | Presencial |