« tornar

JH2017 - IV Jornades sobre l’Ensenyament de les Humanitats al Batxillerat

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades sobre l’Ensenyament de les Humanitats al Batxillerat
Modalitat Presencial
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Gerard Segura Magallón
Data 17 I 18 de març de 2017. De 0:00 a 0:00
Dies Divendres i dissabte
Adreça Campus UIC. Immaculada, 22 Barcelona
Total hores 10
Preu
Col·legiat30,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores30,00€
No col·legiat45,00€

IV Jornades sobre l’Ensenyament de les Humanitats al Batxillerat

El treball de recerca: ¿ciència o ficció?

17 i 18 de març del 2017


Objectius

Al llarg d’aquestes jornades volem pensar i debatre conjuntament sobre els diversos moments i les dificultats que apareixen en el camí d’elaboració dels treballs de recerca en el batxillerat humanístic: Com planifiquen els centres aquesta activitat? Com cal escollir el tema en cada cas i disciplina? Com podem engrescar l’alumnat a treballar-hi? Quines metodologies cal seguir en cada cas? Quins materials es proposen? Quin és el seguiment que se'n fa o que cal fer-ne? Com s’avalua adequadament aquesta forma de treball?

Experts i professorat de renom ens ajudaran a reflexionar i debatre sobre aquests i altres temes que es puguin aplicar posteriorment a l’aula i també als centres.

Jornades coorganitzades amb la Universitat Internacional de Catalunya (UIC)

Programa

 Divendres 17 de març

15.15 h Recepció i acollida

15.45 h Acte d’obertura a càrrec d'Albert Moya, vicedegà de la Facultat d’Humanitats de UIC Barcelona, i M. Dolors Martí, secretària general del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres de Catalunya  

16.00 h Taula rodona:

El treball de recerca: ciència o ficció?

Sagrari Fernández, Institut El Cairat, Esparreguera
Jordi Benet, escola Betània Patmos
Marc Pepiol, Institució Cultual CIC
Martí Curiel, escola Xaloc   

Moderador: Xavier Ibàñez , escola Sant Gregori 

18.00 h Pausa


18.30-20.00 h Tallers simultanis (Bloc I)

A. El treball de recerca en l'àmbit lingüístic i literari. Què és i què no és un treball de recerca de lletres? Gerard Segura, Escola Súnion

B. Treballs de recerca de filosofia a partir de l'experiència dels batxillerats nacionals i internacionals, Ignasi Llobera, SEK-Catalunya


Dissabte 18 de març

10.00 h Experiències docents, convocatòria oberta

Presentació del projecte Gust i Passió per Investigar, Carme Piqué, Institut El Cairat, Esparreguera

Metodologia de la recerca científica aplicada a la llengua i literatura catalanes, Núria Alturo, Màster de Formació del Professorat de la UB

Presentació Premi UIC Treballs de Recerca

 

11.00 h Pausa cafè

11.30 h Tallers simultanis (Bloc II) 
Nota: Cal portar dispositiu electrònic amb connexió a internet, ja siguin portàtils, tauletes o el mateix mòbil.


D. Llengua i literatura: "Enrecerca't amb la llengua i la literatura" - com introduir la recerca a les classes de llengua i literatura, Laura Arnal (Exporecerca)

E. Ciències Socials: "Estudiar o fer història?" - Un aproximació de la recerca per treballar les Ciències Socials a l'aula en l’àmbit de la Història, Manuel Belmonte (Exporecerca)

13.00 h  Conferència de clausura: 

La realització dels treballs de recerca, un repte per a l’alumnat i el professorat de secundària, a càrrec de Maria Pilar Menoyo, INS Juan Manuel Zafra (Barcelona)


Com participar-hi

 S’hi pot participar com a oient o com a comunicant d’una experiència docent. En tots dos casos cal inscriure’s a les Jornades.

Per presentar una experiència docent, cal inscriure’s prèviament a les Jornades i fer-nos arribar formació@cdl.cat la fitxa degudament emplenada abans de l’1 de març. Les intervencions seleccionades de cada un dels blocs seran d’uns 15 minuts.

Informació

Col·legi de Llicenciats de Catalunya. Rambla de Catalunya, 8 principal, de Barcelona

Tel. 933170428, correu electrònic: activitats@cdl.cat

www.cdl.cat

Us podeu matricular personalment a les oficines del Col·legi (pagament en efectiu, amb xec o VISA) o

Per Internet: http://www.cdl.cat (pagament amb VISA)

Reconeixement

Activitat reconeguda dintre del Pla de Formació Permanent del Departament d’Ensenyament

Resums

A. El treball de recerca en l'àmbit lingüístic i literari. Què és i què no és un treball de recerca de lletres? Gerard Segura, Escola Sunion.
      Presentació d’un cas: Súnion
 
 1. Exposició sintètica i general de cada etapa del TR a l’escola.
 
 a)  Tria del tema: validació dels temes proposats pels alumnes. Mostres vàlides i no vàlides (de lletres)
 b)  Tutorització: com ho fem?
 c)  Recerca: què considerem recerca i què no.
 d)  Memòria: parts, adequació textual, etc
 e)  Defensa de la memòria
 f)  Avaluació
 
 2. Divisió en 6 grups reduïts (1 per etapa) per imaginar un TR ideal de lletres, en les etapes que es pugui.

 
 3. Posem en comú. Cada grup exposa les seves conclusions


B. Treballs de recerca de filosofia a partir de l'experiència dels batxillerats nacionals i internacionals, Ignasi Llobera, SEK-Catalunya
 
  1. Característiques dels treballs de recerca de Filosofia. Comparació entre batxillerat nacional i internacional.

  2. Procés de supervisió: fases, paper del supervisor i recursos.
    2.1. Vull fer un treball de recerca de Filosofia.
    2.2. Com escollir una bona pregunta d'investigació?
    2.3. Ara toca estructurar el treball.
    2.4. Esborrany del treball de recerca.
    2.5. Presentació del treball de recerca.
    2.6. Entrevista final amb el supervisor.

 3. Experiències i aprenentatges.


D. Llengua i literatura: "Enrecerca't amb la llengua i la literatura" - com introduir la recerca a les classes de llengua i literatura, Laura Arnal (Exporecerca)
Explicació i aplicació dels continguts a partir de treballs ja realitzats per alumnat de secundària. 

* Concepte de recerca
* Metodologia de recerca en aquest àmbit (documental, de camp)
* Recollida i anàlisis de dades (hemeroteques, museus, …)
* Recursos


E. Ciències Socials: "Estudiar o fer història?" - Un aproximació de la recerca per treballar les Ciències Socials a l'aula en l’àmbit de la Història, Manuel Belmonte (Exporecerca)
Explicació i aplicació dels continguts a partir de treballs ja realitzats per alumnat de secundària. 
* Concepte de recerca
* Metodologies de recerca en aquest àmbit (documental i de camp)
* Recollida i anàlisis de dades (Tipologia de les enquestes, Perfil semàntic -opinió- etc.) 
* Recursos



 


Selecciona un taller de cada bloc







« TORNAR