« tornar

US1805 - Història de l’art I: Després de Roma. L’imperi bizantí: Constantinopla i Ravenna. L’origen d’Europa: Carlemany i l’imperi carolingi (Places esgotades)

Tipus Universitat Sènior
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Presencial
Nivell Altres
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data del 4 d'octubre del 2017 al 16 de maig del 2018. De 12:00 a 14:00
Dies dimecres
Adreça Rbla. Catalunya, 8 Col·legi de Llicenciats
Total hores 50
Preu
Col·legiat210,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores210,00€
No col·legiat270,00€

CONTINGUTS

- Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges. Les capelles palatines de Sant Vital de Ravenna i Sant Marc de Venècia.
- L’imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera edat d´or a l´arquitectura bizantina: Santa Sofia.
- L’art bizantí a Itàlia: capella palatina de Palerm (palau dels Normands), baptisteri de Florència.
- La influència de l’art bizantí en el món musulmà: mesquita de Damasc, cúpula de la Roca de Jerusalem, mesquita de Còrdova.
- Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de culte bizantines.
- L’aliança entre els francs i el papat: l’imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d´Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey. Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials.

L’Europa feudal. L’art romànic i la seva transcendència espiritual. Els monestirs, centres de cultura i poder. Cluny i Císter. Els camins de pelegrinatge i Santiago de Compostel·la

- La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d'una força única.
- Els otònides i la renovació imperial: l´Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciriac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim.
- L'escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim.
- Els Capets i l’ordre feudal a França. L´Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l´Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun.
- El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostel·la. 
- El culte a Sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelots. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel.
- La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d´un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.
- El desafiament dels monjos blancs: San Bernat de Claraval i l´orde del Císter. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay.

L’època de les catedrals: el fenomen urbà. El gòtic en tota la seva esplendor

- Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura.

- Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influencia en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis.
- L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Notre-Dame de París.
- L’eclosió de l’arquitectura gòtica: Chartres, Amiens i Reims.
- El gòtic radiant, l’eclosió dels Capets: Beauvais. Sant Lluís i la compra de la corona d’espines de Crist. La Sainte-Chapelle.
- L’escultura gòtica. La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia.

CALENDARI PRIMER TRIMESTRE

Classe 1 – 4 d´octubre – Carolina Camañes
Simbologia i estètica de l´art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges.

Classe 2 – 18 d´octubre – Joan Astorch
L´imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera Edat d´Or a l´arquitectura bizantina: Santa Sofia.

Classe 3 – 25 d´octubre – Joan Astorch
Rávena: el mausoleu de Gal.la Placídia, el baptisteri ortodox, la capella palatina de Sant Vital

Classe 4 – 8 de novembre – Carolina Camañes
Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de cult bizantines i de les relíquies (pendent de concretar nova data)

Classe 5 – 15 de novembre – Joan Astorch
La influència de l´art bizantí en el món musulmà: Mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, Mesquita de Còrdova

Classe 6 – 22 de novembre – Carolina Camañes
L´art bizantí a Itàlia: Capella palatina de Palerm (Palau dels Normands), Baptisteri de Florència

Classe 7 – 29 de novembre – Joan Astorch
L’aliança entre els francs i el papat: l´imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d´Occident. La restauració carolíngia: Aquisgran, Corvey

Classe 8 – 13 de desembre – Carolina Camañes
La pintura romànica. Claus de comprensió d´un llenguatge plàstic d'una força única.

Classe 9 – 20 de desembre – Carolina Camañes
Simbologia i estètica del Nadal a la pintura europea, des de Bizanci al Renaixement

CALENDARI SEGON TRIMESTRE


Classe 9 – 17 gener – Carolina Camañes
La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d'una força única

Classe  10 – 24 gener – Joan Astorch
Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials

Classe  11 – 31 gener – Carolina Camañes
L'escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim.

Classe  12 – 7 febrer – Joan Astorch
Els otònides i la renovació imperial: l´Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Siríac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim.

Classe  13 – 14 febrer – Carolina Camañes
El culte a Sant Miquel: el peregrinatge dels miquelins. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel.

Classe  14 –  21 febrer – Joan Astorch
El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostela.

Classe  15 – 28 febrer – Carolina Camañes
La reforma monàstica i l’ordre de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.

Classe  16 – 7 març – Joan Astorch
Els Capets i l´ordre feudal a França. L’església, guia de la societat. El feudalisme  irromp a l’església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun.

Classe  17 – 14 març – Carolina Camañes
El desafiament dels monjos blancs: San Bernat de Claraval i l’ordre del Cister. L’arquitectura cistercenca: l´abadia de Fontenay.

Classe  18 – 21 març – Joan Astorch
Suger i l´abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influencia en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis.



 

 


« TORNAR