« tornar

175101 - II Jornades d’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària a Lleida

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades d'infantil i primària
Modalitat Presencial
Nivell Infantil i primària
Coordinador
Professorat Ana Alcalde Sánchez , Montserrat Pedreira Álvarez, Olga Schaaff Casals, Ramon Camps Jimenez, Ramon Sans Gràcia, Sergi Sans Sala
Data Lleida, 22 i 23 de setembre del 2017. Div de 15.30 a 20.30 i diss de 9.15 a 14.15. De 0:00 a 0:00
Dies divendres i dissabte
Adreça CosmoCaixa Lleida
Total hores 10
Preu
Col·legiat30,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores35,00€
No col·legiat35,00€


II Jornades d’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària

Bones idees per ensenyar ciències a l'escola

Lleida, 22 i 23 de setembre

 

Les primeres Jornades sobre l'Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària a Lleida (2015) van estar dedicades a l'exploració i la indagació a l'aula. Aquestes segones Jornades tenen com a objectiu ampliar el camp d'activitats i d'estratègies didàctiques que podem utilitzar a l'aula. Sense deixar de considerar l'exploració i la indagació com a activitats fonamentals per a l'ensenyament de les ciències, volem explorar altres formes de treballar complementàries, que hem sintetitzat aen el títol Bones idees per ensenyar ciències a l'escola.

Les Jornades constaran de dues conferències i d'una sèrie de tallers pràctics en què treballarem propostes didàctiques innovadores i compartirem experiències i reflexions amb  professors que fa anys que treballen a les aules d'infantil i primària.

El programa d'activitats es completarà amb una visita a l'observatori astronòmic d'Alcarràs.

Programa

Programa en PDF

 

Divendres, 22 de setembre

15.45 h Recepció dels participants

16.15 h Acte inaugural

16.30 h Conferència inaugural

Una passejada per l'origen del nostre calendari

Anton Aubanell, catedràtic de matemàtiques d'educació secundària

17.45 h Tallers

Taller 1. Com aprendre sobre els peixos? El gyotaku com a eina educativa, Begoña Vendrell, Escola Sant Gregori. Nivell: Transversal

Taller 2. El carro de les ciències, Ramon Sans, Fundació Collserola. Nivell: Infantil

Taller 3. Pensem ciència tot explicant contes, Núria García, mestre d’educació infantil. Nivell: Infantil 

Activitats complementàries

22 h Observatori astronòmic d’Alcarràs

Dissabte, 23 de setembre

9 h Tallers

Taller 4. Pensar, imaginar, parlar i compartir sobre els materials, els espais i les activitats de ciències de 3 a 12 anys. Olga Schaff i Pilar Melcón. Nivell: Transveral.

Taller 5. Miralls: imatge o il·lusió, Teresa Corbella, mestra del Cicle Superior a l’Escola Frederic Godàs, de Lleida. Nivell: primària

Taller 6. Ciència sobre rodes, Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya). Nivell: infantil

10.45 a 11.15 h Pausa cafè

11.15 a 13 h. Bloc C

Taller 7. Podem fer ciències amb una carbassa?, Mercè Guiu, escola pública La Farigola del Clot, Barcelona. Nivell: Transversal

Taller 8. Desplegament d'un tema científic pels mateixos alumnes, Sergi Sans, Ana Alcalde i Ramon Camps, mestres de l’Escola Garbí Pere Vergés Esplugues. Nivell: primària

Taller 9. L’avaluació als espais de ciència de lliure elecció, Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya). Nivell: infantil


13.10 h Conferència de cloenda

Física pop: la ciència a l’abast de tothom. Com  aconseguir fer, del  procés ensenyament-aprenentatge de les ciències, una experiència divertida i positiva entre l’alumnat i el professorat?, Anicet Cosialls, INS Guindàvols de Lleida

Resums

Conferència inaugural

Una passejada per l’origen del nostre calendari

El calendari està present contínuament a les nostres vides controlant el pas del temps, posant data als nostres records, organitzant les nostres activitats, estructurant la nostra història... Tanmateix ens resulta tan habitual, tan familiar, que potser no li donem la importància que es mereix i no som conscients de l’esforç que ha calgut per anar-lo ajustant progressivament. La nostra passejada intentarà retre un petit homenatge a aquest esforç: resseguirem, sense cap pretensió d’exhaustivitat, els passos del seu desenvolupament i, en aquest recorregut, ens anirem aturant per observar paisatges que ens puguin ser útils a l’escola.

Anton Aubanell és llicenciat en matemàtiques per la UB. Catedràtic de Matemàtiques a l'Ensenyament Secundari. Membre del MMACA (Museu de Matemàtiques de Catalunya), des de la seva fundació. Membre del Grup Cúbic, Grup de Didàctica de les Matemàtiques de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona. Professor, al llarg de més de 30 anys, a l'Institut Sa Palomera de Blanes amb un parèntesi de tres anys a l'Institut Coll i Rodés de Lloret de Mar. Els darrers vuit anys de vida professional va treballar als serveis centrals del Departament d'Ensenyament com a responsable del CESIRE CREAMAT (Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques), des d'on s’han impulsat projectes i actuacions com el vídeoMAT, l'ARC (Aplicació de Recursos al Currículum), diversos treballs entorn a metodologies competencials, col·laboracions amb TV3 (Àlia, Una mà de contes...) Ha estat professor de Didàctica de les Matemàtiques de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona (20 anys) i al màster de Formació del Professorat de Matemàtiques. Al llarg de molts anys ha col·laborat en actuacions de formació del professorat (cursos, xerrades, assessoraments, tallers...). Ha portat a terme o col·laborat en nombroses activitats de divulgació matemàtica: conferències, intervencions a TV (per exemple, en el QuèQuiCom?), programes de ràdio... Actualment està jubilat però molt actiu.

Conferència de cloenda

Física pop: la ciència a l’ abast de tothom  

Com  aconseguir fer, del  procés ensenyament-aprenentatge de les ciències, una experiència divertida i positiva entre l’ alumnat i el professorat?
Física Pop és una xerrada espectacle on el ponent, utilitzant com a fil conductor un ventall d’experiències de física i química, intenta donar resposta a la pregunta.
Les experiències que es presentaran tenen uns trets característics comuns: són sorprenents, divertides, econòmiques, formatives, creatives i ecològiques. També es poden utilitzar com a jocs de ciència i jocs per divertir-se. Es poden compartir  amb la família i el amics,   en la sobretaula, i són exportables a fires de ciència al carrer i a espectacles científics.                                      

Totes aquestes demostracions de física  i química estan pensades, no només  per motivar els alumnes de primària a fer petites investigacions i a interessar-se per la ciència, sinó que també constitueixen un recurs didàctic interessant per als docents.

El ponent, amb experiències molt senzilles,  intentarà  transmetre entusiasme i passió per la ciència i al mateix temps fomentar les vocacions científiques.

L’Anicet Cosialls és llicenciat en ciències químiques i treballa com a professor de Física i Química a l´INS Guindàvols de Lleida. Participa des de fa molts anys com a professor formador en cursos de física i química experimental, i astronomia adreçats al professorat de secundària. Finalista i premiat  en diferents anys a “Ciència en Acción” en diverses modalitats: “Demostracions de Física”, ”Demostracions de Química”, “ Adopta una Estrella”....També ha participat a “ Science on Stage a Brusel·les.   Ha col·laborat de forma activa en les tasques d'organització de les 11 edicions de  "Ciència al Carrer" a Lleida. L’any 2009 va ser guardonat amb el   Premi  Catalunya d’Educació en la modalitat de professor (premi Marta Mata) i amb l medalla al mèrit educatiu de la paeria. 


Resums dels tallers


Taller 1. Com aprendre sobre els peixos? El gyotaku com a eina educativa

Transversal

En aquest taller pretenem estudiar els peixos a través del gyotaku, que és una tècnica d'estampació japonesa. Observarem els peixos tant al natural com a partir de les estampacions, creant boniques obres d’art que posin de relleu algunes característiques de cada peix. La finalitat principal és tractar la biodiversitat tot estudiant un grup d'éssers vius a través de l'observació naturalista i de l'art. A més, a partir d'aquesta activitat podem parlar de com tractar temes de sostenibilitat i d'ecosistemes i paisatges, tenint en compte tant factors naturals com socials. D'aquesta manera, treballarem el desenvolupament de diferents competències relacionades amb el coneixement del medi, entre d'altres. 

Begoña Vendrell Simón és professora de secundària i coordinadora de les ciències experimentals a l'Escola Sant Gregori de Barcelona, així com membre de l'equip de recerca MBEC_OL de l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona.

Taller 2. El carro de ciències

Infantil

L’objectiu d’aquesta experiència és crear un espai i uns moments per fomentar l’esperit científic mitjançant el joc i l’experimentació. Alhora, es vol aprofundir en el mètode científic i que els alumnes investiguin i explorin la realitat mitjançant un mètode d’indagació. El carro de ciències, que és mòbil i es pot transportar fàcilment d’un lloc a un altre, consta de 4 apartats. A cada un d’ells es proposa un repte que els nens i nenes hauran d’aconseguir. Per tant, hauran de pensar, crear-se la seva pregunta investigable, realitzar l’experimentació, extreure proves més empíriques i crear-se el seu model científic.

Ramon Sans és mestre d’educació infantil i primària de l’escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia (Fundació Collserola). Tutor del 2n cicle d’ed. Infantil durant 18 anys i amb el Postgrau en material multimèdia. És responsable de les activitats d’estiu (casals) de la Fundació Cim d’Estela.

Taller 3. Pensem ciència tot explicant contes

Infantil

Aquest taller té com a objectiu treballar els continguts l'àrea de la Descoberta de l'Entorn Natural i Social a partir de contes tradicionals, que ens ajudaran a introduir els diferents models científics (Éssers vius, Matèria, Terra - Univers...) i amb els quals, a partir del treball de ciències, es treballaran les altres àrees del currículum d'educació infantil.

Núria García, mestra d’educació infantil. Llicenciada en Pedagogia Terapèutica – Postgrau Psicomotricitat. Professora associada del Grau d’Educació Infantil de la URV Tarragona. Membre del grup de química Kimeia – CESIRE /CDEC.Tècnica de Formació permanent del professorat ICE – URV.

Taller 4. Pensar, imaginar, parlar i compartir sobre els materials, els espais i les activitats de ciències de 3 a 12 anys

Transversal

Amb aquest taller desenvoluparem diferents activitats que formen part del treball realitzat a l'escola amb els nens i nenes d'infantil i primària,  activitats que ajuden a mirar els fenòmens amb els ulls de la ciència, des d’una mirada transversal que també ens permetrà observar com els infants fan evolucionar les seves idees inicials i com aquestes s'acosten als models propis de la ciència.  Un taller que ens ajudi a dialogar sobre les diferents agrupacions, i propostes que es poden dur a terme a les aules de referència, als espais intercicle o d'altres tipus d'organització.   

Pilar Melcón és mestra d’educació infantil i primària, actualment docent a l'escola la Llacuna del Poblenou, formadora en didàctica de les ciències dins l’àmbit de les aules de ciència i de l’ICE Universitat de Barcelona, grup Ciències 0-12. Ha publicat diferents articles sobre la didàctica de les ciències i activitats l’ARC del Departament d’Ensenyament. 

Olga Schaaff, mestra d'educació infantil i primària, pertany  al grup Ciències 0-12 de l’ICE de la Universitat de Barcelona. Formadora en didàctica de les ciències des del 1987, ha participat en l’elaboració de Projectes com el Ciència 6/12, el Descoberta 3/6 i les Aules de Ciència. Té varies publicacions de didàctica de les ciències en aquestes etapes.

Taller 5. Miralls: imatge o il·lusió

 Primària

“MIRALLS: IMATGE O IL.LUSIÓ” és el títol que van triar els alumnes de sisè de l’escola Frederic Godàs, de Lleida, per a participar en el III Congrés Fem Ciència a l’Escola, Anna Gené. Es tracta d’una presentació emmarcada en la manera de treballar a les aules de ciència, on el “fer, pensar i comunicar” són la base de les nostres activitats. Val a dir també que hauríem de situar-lo en la Setmana de la Ciència 2015, que cada any celebrem al nostre centre, que en aquella ocasió es va dedicar al tema de la llum.

Parlarem de MIRALLS, ens familiaritzarem amb les seves característiques i indagarem quines conseqüències té el veure’ns reflectit en ells. I , per a fer-ho, observarem, manipularem, experimentarem, ens plantejarem preguntes...Amb aquesta proposta reflexionarem sobre:

- El paper del mestre a l’Aula de Ciència

 - L’activitat dels alumnes: adquirir experiències, explicitar les idees i compartir amb els altres.

- La riquesa competencial del nostre treball

Teresa Corbella és mestra d’Educació Primària, actualment treballa al Cicle Superior a l’Escola Frederic Godàs, de Lleida, on també és la Coordinadora Ambiental. Col·labora com a formadora de Ciències en cursos promoguts per l’ICE de la UdL o bé el Centre de Recursos Pedagògica del Segrià.


Taller 6. Ciència sobre rodes 

Infantil

Taller que presenta els materials que conformen la iniciativa Ciència sobre rodes (Umanresa amb el suport de La Caixa, Diputació, i Fecyt) que consisteix en portar propostes relacionades amb la ciència a les escoles bressol i posar-les a l’abast dels infants en lliure elecció. A partir del joc directe amb les propostes s’identificaran els conceptes i processos científics d’interès que es pretenen mobilitzar, i s’aportaran reflexions diverses sobre el sentit de fer ciència amb els nens i nenes d’infantil, els criteris que defineixen les propostes en un espai de ciència en lliure elecció i les possibilitats i límits d’aquest tipus d’organització del temps escolar. 

Montserrat Pedreira, és doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora del Niu de ciència, espai 0-6 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Lab 0_6, centre de descobriment, investigació i documentació per l’educació científica a les primeres edats. Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Taller 7. Podem fer ciències amb una carbassa?

Transversal

Aquest és un projecte transversal de ciència experimental per fer amb els més petits de l'escola perquè ... les carabasses són molt divertides! La seva grandària, color, olor i sabor són perfectes per plantejar exercicis senzills d'observació i experimentació a l'aula.

En aquest projecte, els nens treballen en equips de recerca, suggereixen, pregunten, fan prediccions i estimacions sobre la mesura, pes i  la quantitat de llavors que hi ha a l'interior de la carabassa. Es proposen una sèrie d'experiments a partir d'una pregunta investigable amb el plantejament de la seva hipòtesi i l'exposició de conclusions. E$l projecte combina procediments matemàtics i l'observació científica per aprendre més sobre aquesta deliciosa fruita.

Mercè Guiu. Professora d'anglès a primària a la l'escola pública La Farigola del Clotde Barcelona. Llicenciada en Història i Geografia. Màster en Educació Visuali Plàstica. Postgrau en organització i gestió del sistema educatiu. Formadora en AICLE / CLIL i Visual i Plàstica. Urban sketcher.

Taller 8. Desplegament d'un tema científic pels mateixos alumnes

Primària

En aquest taller ens centrarem en la manera de treballar la ciència a través d'un tema científic que detreminaran els mateixos alumnes. Mostrarem també com a partir d'aquest tema es poden crear diferents tallers (base teòrica i part pràctica) i com s'adapten a l'edat de cadascun dels cursos de primària. Acabarem el taller amb la presentació del projecte sobre cartografia desenvolupat a l'Escola Garbí Pere Vergés pels mateixos alumnes. 

Sergi Sans, Ana Alcalde i Ramon Camps, mestres de l’Escola Garbí Pere Vergés Esplugues.

Taller 9. L’avaluació als espais de ciència de lliure elecció

Infantil

Sota quins  criteris podem avaluar un espai de ciència? Com prendre consciència de si cada proposta afavoreix allò que ens interessa? Com avaluar el paper de l’adult? Què observarem dels infants? Algunes reflexions i idees per avaluar en una organització per espais.

Montserrat Pedreira és doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora del Niu de ciència, espai 0-6 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Lab 0_6, centre de descobriment, investigació i documentació per l’educació científica a les primeres edats. Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Estructura de les Jornades

Les Jornades constaran de dues conferències i tres blocs de tallers. Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un dels tres tallers que programats en cada un dels blocs. 

Inscripció

Per formalitzar la inscripcio cal que escolliu un dels tres tallers que programats en cada un dels blocs i continueu fent un clic a la "Cistella":

 


Selecciona un taller de cada bloc









« TORNAR