« tornar

202411 - II Jornades sobre l’ensenyament de les ciències a infantil i primària: Aprendre a investigar i investigar per comprendre (Tarragona)

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades sobre l'ensenyament de les ciències a infantil i primària
Modalitat Presencial
Nivell Infantil i primària
Coordinador
Professorat
Data del 24 al 25 de gener del 2020. De 15:00 a 20:00
Dies Divendres i dissabte
Adreça Caixa Forum (Tarragona)
Total hores 10
Preu
Col·legiat25,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores25,00€
No col·legiat35,00€

Objectius

Resums de les conferències i tallers

Estructura

Organització 

Programa

Lloc i dates

Certificat 

Inscripcions


Objectius

APRENDRE A INVESTIGAR I INVESTIGAR PER COMPRENDRE.

Aquestes Jornades tenen com a objectiu incidir en tres elements essencials en l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències: l’experimentació, la modelització i l’ús dels models elaborats per explicar els fenòmens que s’estudien a l’escola. En definitiva, es tracta de conjugar la indagació i l’explicació per tal d’aconseguir una millor comprensió dels fenòmens físics, químics i naturals que ens envolten.

 A través de dues conferències i una sèrie de tallers, amb activitats innovadores i pràctiques proposades per professors de llarga experiència a les aules, voldríem facilitar eines per als mestres per tal de millorar la motivació dels estudiants i la qualitat dels seus aprenentatges.

 

PROGRAMA

Programa en PDF

Divendres, 24 de gener

 15.45 h Recepció dels participants

 16.15 h Acte inaugural

 16.30 h Conferència inaugural

Geometria amb bombolles de sabó 

Anton Aubanell, doctor en matemàtiques i divulgador científic

 18 h Tallers del bloc A

De 18 a 19.45 h

Taller 1 Matemàtiques que es toquen, es veuen i es viuen. Anton Aubanell : Nivell: primària

Taller 2. Fem experiments. Setmana de la Ciència a l’Escola, Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos. Nivell: transversal

Taller 3. Pensament científic a l’educació infantil, Zoel Salvadó Belart i Maria Teresa Novo Molinero, professors de la Universitat Rovira i Virgili. Nivell: infantil

 Dissabte, 25 de gener

De 9 a 10.45 h Tallers del bloc B

Taller 5.  Indagar sobre les reaccions químiques en un context quotidià, Josep Corominas i Aureli Caamaño, professors de física i química i de nombrosos cursos de formació del professorat de ciències. Nivell: primària  

Taller 6. Si la natura és la resposta, quina és la bona pregunta? Montse Pedreira, directora del Grau en Mestra d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC). Nivell: infantil i primària

Tallers del bloc C

De 11.15 a 13 h

Taller 7 Què és (i què no és) una Forest School? Què hi podem fer, fora de l’aula? Podem aprendre fora de l’aula? Ho podem connectar amb els continguts curriculars? Com?, Begoña Vendrell, escola Sant Gregori de Barcelona

Taller 8. Què tenen de bo i de dolent els plàstics plàstics? Fem experiments per descobrir-hoJosep M. Valls i Marta Segura, professors de l’Escola Pia de Nostra Senyora

Taller 9. L’espai de llum, espai científic, Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestra d'Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC). Nivell: infantil i primària

 13 h Conferència de cloenda

La construcció del coneixement científic: entre la investigació i la conversa

Jordi Martí, professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Universitat de Vic

 Resum de conferències i tallers

 Conferència inaugural

Geometria amb bombolles de sabó

Tots hem jugat alguna vegada amb bombolles de sabó! Tot sembla molt simple, però darrere d’aquestes innocents i divertides figures s’amaga un formidable entramat matemàtic. Es tracta d’un àmbit “màgic” on convergeixen, per un costat, components recreatius, lúdics, divertits, que mostren un gran efecte motivador i, per l’altre, la constatació de les possibilitats que ofereix la matemàtica per explicar, descriure i predir fenòmens naturals. La presentació tindrà dues parts. En la primera part farem un cop d’ull a les idees que s’amaguen darrere del comportament de les bombolles i, en la segona part, ho aplicarem a través d’un seguit d’experiències que ens sorprendran i, potser, fins i tot ens emocionaran.

Anton Aubanell Pou és llicenciat en matemàtiques per la Universitat de Barcelona. Catedràtic de matemàtiques a l’ensenyament secundari. Professor, al llarg de més de trenta anys, a l’Institut Sa Palomera de Blanes (Girona) amb un parèntesi de tres anys a l’Institut Coll i Rodés de Lloret de Mar (Girona).

Ha treballat com a responsable del CREAMAT (Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques) del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, des d’on s’han impulsat projectes i actuacions com VídeoMat, ARC (Aplicació de Recursos al Currículum), treballs sobre metodologies competencials, col·laboracions amb TV3, etc. Ha col·laborat en moltes actuacions de formació del professorat (cursos, xerrades, assessoraments, tallers...).

Amb l’experiència “Geometria amb bombolles de sabó” va rebre un primer premi europeu a la convenció Science on Stage que va tenir lloc a la seu de l’ESA (European Spatial Agency) a Noordwijk (Holanda) l’any 2002.

 Conferència de cloenda

La construcció del coneixement científic: entre la investigació i la conversa

A la xerrada es plantejarà que la finalitat a perseguir en l’ensenyament de les ciències a l’educació primària hauria de ser ajudar els alumnes a explicar cada cop d’una manera més sofisticada els fenòmens naturals que es produeixen al nostre entorn i que per poder assolir aquesta finalitat cal que a l’aula es combini de manera coherent la investigació i la conversa.

Jordi Martí i Feixas és doctor en didàctica de les ciències per la UAB i professor de didàctica de les ciències a la UVic-UCC, on imparteix docència al Grau de Mestre en Educació Primària i al Màster en Innovació en Didàctiques Específiques. També participa en múltiples formacions en escoles de primària sobre la investigació científica a l’aula i sobre l’aprenentatge basat en projectes. Ha publicat el llibre Aprendre ciències a l’educació primària.

 Taller 1

Matemàtiques que es toquen, es veuen i es viuen

En els records escolars de molts conciutadans nostres les matemàtiques encara “viuen” a les pissarres i en els quadernets d’exercicis plens de números i fórmules que, de vegades, han perdut el significat. No obstant això, les matemàtiques són un territori meravellós que pot ser explorat i descobert a través de l’experiència més directa, tocant, veient, vivint, experimentant i descobrint. Al taller intentarem compartir aquesta perspectiva experimental i contextualitzada de l’educació matemàtica presentant i comentant conjuntament una mostra de recursos d’experimentació per portar a l’aula.

Taller 2

Fem experiments. Setmana de la Ciència a l’Escola

Nivell: infantil (educació infantil 5 anys) i primària (tots els nivells)

Explicarem el model de funcionament de la Setmana de la Ciència de la nostra escola i les relacions que s’estableixen entre les etapes d’educació infantil, primària i secundària.

Us presentarem un conjunt d’experiments que tracten qüestions properes des d’un punt de vista pràctic i manipulatiu. Aquests experiments són aplicables en el dia a dia de l’aula i prou espectaculars per incloure’ls dins de la Setmana de la Ciència.

Experimentarem amb el so, la llum, l’aire, l’electricitat, etc., cercant-ne l’adaptació als diferents nivells.

 Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, Escola BetàniaPatmos

 Taller 3

Pensament científic a l’educació infantil

En aquest taller explorarem algunes estratègies, rutines i activitats per introduir les bases del pensament científic a l’etapa d’educació infantil 3-6.

Zoel Salvadó i M. Teresa Novo, professors de la Universitat Rovira i Virgili

Taller 4

Per què no es fa vi de maduixa?

En aquest taller explicarem el procés de la fermentació de manera pràctica i amb materials low cost.

Per fer vi necessitem aigua, sucre o fruita i els protagonistes d’aquest procés biològic, els microorganismes. Plantejarem aquest taller com una activitat pràctica indagatòria. És a dir, a partir d’un disseny experimental, intentarem respondre la pregunta de recerca  plantejada a l’inici.

Darrere d’aquest procés aparentment senzill hi ha moltes variables que hi influeixen: l’espècie i la soca del microorganisme, el tipus de substrat, el nivell d’agitació, la temperatura, etc. Modificant aquestes variables podem fer que el producte final sigui un èxit o un desastre. Ensenyarem els mestres a jugar amb aquestes variables per poder desenvolupar pràctiques indagatòries semblants però analitzant variables diferents de les que analitzem en aquesta indagació, i així ensenyar com treballen els científics a la vida real (aplicant el mètode científic).

L’ampli nombre de variables implicades en el procés de la fermentació fa que sigui una activitat molt adient per treballar la indagació, ja que ens permet formular diferents preguntes de recerca i modificar les diverses variables per tal de poder-hi respondre.

Anna Borrull Riera és llicenciada en Biotecnologia i doctorada en Biotecnologia Enològica per la Universitat Rovira i Virgili. És professora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV, en l’àrea de la didàctica de les ciències experimentals i en el màster de formació del professorat. Coordina les activitats divulgatives per a secundària del departament i es dedica activament a tasques de difusió de la ciència. És membre del grup de recerca sobre tecnologia educativa ARGET (Applied Research Group in Education and Technology, URV) i treballa també en el Centre Tecnològic de la Química de Catalunya (CTQC).

Cristina Valls Bautista és llicenciada en Biologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctorada en Biologia per la Universitat de Lleida. És professora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili en l’àrea de la didàctica de les ciències experimentals i en el màster de formació del professorat de secundaria. És membre del grup de recerca ARGET de la URV. També participa en activitats de divulgació científica.

Anna Borrull i Cristina Valls són autores del llibre Ciencia low cost. Guía práctica de actividades indagatorias, ciencias de la vida para secundaria. Ed. Graó (2019).

Taller 5

Indagar sobre les reaccions químiques en un context quotidià

Nivell: primària (cicle mitja i superior)

En aquest taller indagarem una sèrie de canvis que es produeixen quan deixem determinades substàncies en contacte amb l’aire, les escalfem o fem passar el corrent elèctric a través d’elles, o bé quan les posem en contacte amb aigua, amb un àcid o amb la solució d’una sal. Experimentarem amb un conjunt de substàncies o materials, com ara un tros de poma, un glaçó, un fregall de llana d’acer, una làmina de coure, una cinta de magnesi, una espelma, clorat de potassi, aigua acidulada, carbonat de calci, bicarbonat de sodi, vinagre, etc.

Descriurem el que observem i intentarem interpretar el que ha succeït, en particular, distingir si ha estat un canvi físic o un canvi químic, si ha estat espontani o no, si s’ha desprès energia o se n’ha absorbit, i si ha estat un canvi ràpid o lent. En el cas dels canvis químics, interpretar la reacció que ha tingut lloc significarà ser capaços d’identificar les substàncies que han reaccionat i les que s’han produït, i això no sempre és una tasca fàcil. Per aconseguir-ho haurem de fer hipòtesis i contrastar-les experimentalment. Aquest procés ens portarà a posar en pràctica procediments propis de l’activitat científica.

Per acabar, mirarem de representar les reaccions i classificar-les mitjançant criteris significatius: en reaccions de formació de compostos, reaccions de descomposició o reaccions de desplaçament (d’uns elements químics per uns altres), o bé en reaccions d’oxidació, àcid-base o de precipitació.

Aureli Caamaño és doctor en química per la UB i graduat en humanitats per la UPF. Ha estat catedràtic de física i química de secundària i coordinador i professor del CAP i del Màster de formació del professorat de ciències a la UB. És autor de diversos llibres de text i monografies sobre didàctica de les ciències. També és codirector de les revistes Alambique i Educació Química EduQ.

Josep Corominas és llicenciat en Química per la UB. Ha impartit nombrosos cursos de formació per al professorat i ha rebut diversos premis per la seva tasca divulgativa. També ha publicat molts articles divulgatius sobre experiments, tant de física com de química. Professor, actualment jubilat, de l’Escola Pia de Sitges, col·laborador del CDECT i del CRECIM.

 Taller 6

 Si la natura és la resposta, quina és la bona pregunta?

El que importa és no deixar de fer-se bones preguntes. Albert Einstein. Mentre la comunitat científica té clar el valor de fer-se preguntes, les tasques escolars solen seguir enfocades a la recerca de la resposta única. El taller oferirà idees i pràctiques per reflexionar sobre el valor de fer-se preguntes, les característiques que les fan interessants per a l’aprenentatge, com identificar-les en el dia a dia i com desenvolupar itineraris de coneixement a partir de preguntes investigables.

Montserrat Pedreira és doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de vint anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Taller 7

Què és (i què no és) una Forest School? Què hi podem fer, fora de l’aula? Podem aprendre fora de l’aula? Ho podem connectar amb els continguts curriculars? Com?

En aquest taller explorarem les respostes a aquestes preguntes a partir de les experiències del programa de Forest School que oferim a l’Escola Sant Gregori. Parlarem del treball en equip, del joc lliure, de les activitats obertes, de l’acompanyament, de la resiliència, de la reflexió, de l’avaluació de riscos, de l’observació, de la diversitat, de la transversalitat, de la creativitat..., a partir de la participació en activitats que podrien estar en el dia a dia d’una Forest School.

Creiem fermament que un contacte periòdic i regular amb la natura contribueix enormement al benestar i la salut (sensu lato) de les nenes i nens, i que potencia la solidaritat entre generacions.

Begoña Vendrell Simón és professora de secundària i coordinadora de les ciències experimentals a l’Escola Sant Gregori de Barcelona, així com membre de l’equip de recerca MBEC_OL de l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona.

 Taller 8

Què tenen de bo els plàstics? Fem experiments per descobir-ho.

Nivell: primària (cicle mitjà i superior)

Actualment els plàstics han esdevingut uns materials polèmics. Ens qüestionem si els hem de fer servir tant i sobretot com els podem reduir.
En aquest taller indagarem quines propietats tenen els plàstics, per què tenen tants usos, com es fabriquen i quina estructura tenen.
A través d'experiències fabricarem alguns plàstics i veurem quina diferència hi ha entre reciclar i reutilitzar.
Utilitzant com a fil conductor el món dels plàstics, experimentarem amb la densitat, la llum polaritzada i reaccions químiques que permeten fabricar plàstics.
És un taller totalment experimental on podrem manipular plàstics ben actuals com els slimes, els poliuretans, els materials superabsorbents que permeten fer la neu artificial o els alginats que permeten fer les esferificacions.

Marta Segura i Fàbregas és professora i cap del departament de Física i Química de l’Escola Pia Nostra Senyora. Llicenciada en Ciències químiques per la Universitat de Barcelona. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat i ha escrit articles sobre treballs pràctics de química i física en diverses publicacions. Organitzadora dels Vespres Científics de l’Escola Pia. Col·laboradora en el Centre de Recursos Experimentals Pau Martí

Josep M Valls i Casanovas és el responsable del  Centre de Recursos Experimentals Pau Martí de l’Escola Pia de Catalunya. Professor emèrit de Física i Química de l’Escola Pia Nostra Senyora. Llicenciat en Ciències químiques per la Universitat de Barcelona. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat i ha escrit articles sobre treballs pràctics de química i física en diverses publicacions. Organitzador dels Vespres Científics de l’Escola Pia.

Taller 9

L’espai de llum, espai científic

Sovint a l’escola es relaciona l’espai de llum amb propostes plantejades majoritàriament des d’una perspectiva artística més que científica. A partir de reptes adients per als adults, ens acostarem a idees clau sobre la llum des del punt de vista de la ciència que ens ajudaran a reenfocar les propostes per afavorir el coneixement de diferents propietats de la llum: reflexió, descomposició, propagació, la llum i els objectes....

Montserrat Pedreira és doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de vint anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

 Estructura

Les Jornades constaran de dues conferències i tres blocs de tallers. Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un dels tres tallers que estan programats en cada un dels blocs. Els resums us ajudaran a poder escollir el taller que us interessi més.

 Certificats

Informem els docents que aquesta activitat està reconeguda dins del Pla de Formació del Departament d’Educació (10 hores). Cal assistir al 80% d’hores per obtenir-ne el certificat.

Lloc i dates

24 i 25 de gener

CaixaForum Tarragona

Carrer Cristòfor Colom, 2, 43001 Tarragona

Organització

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Fundació Obra Social “la Caixa”, EduCaixa

Preu i inscripcions

Inscripció presencial o per Internet

Preu: 25 € col·legiats, 35 € per a no col·legiats

Estudiants universitaris (Grau d’infantil i primària) i centres amb pocs recursos: gratuït (places limitades: en aquest cas cal fer la inscripció per telèfon i caldrà presentar algun justificant que certifiqui la condició d’estudiant)

Descompte del 20% per a docents en atur. Els interessats han d'escriure a secretaria@cdl.cat o bé trucar al 933170428

Un cop feta la inscripció no es retornarà l’import de la matrícula.

Abans de formalitzar la inscripció amb totes les vostres dades, cal que seleccioneu un taller de cada bloc que trobareun en el següent desplegable, i tot seguit premeu "cistella":


Selecciona un taller de cada bloc









« TORNAR