« tornar

213706 - Quines imatges em calen per veure’t? Una mirada educativa a la cultura audiovisual digital

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Aprenentatge amb tecnologies digitals
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Blanca Álvarez Mató, Carla Rodríguez Casellas, Margarida Almirall Rotés
Data del 10 al 20 de juliol. De 12:00 a 14:00
Dies Combinarà sessions síncrones amb treball asíncron. Horari de sessions síncrones: 5, 6, 7 i 8 de juliol, de 12 h a 14 h
Adreça En línia
Total hores 15
Preu
Col·legiat70,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores70,00€
No col·legiat100,00€

Tipologia

Combinarà sessions síncrones amb treball asíncron.

Horari de sessions síncrones: 5, 6, 7, 8 i 9 de juliol, de 12 h a 14 h

Descripció

Quin és el poder educatiu de les imatges i de l’audiovisual en la vida digital? En aquesta formació farem un recorregut per debatre sobre els continguts i els valors de les imatges que hi circulen. A partir de generar espais de diàleg, n' assenyalarem el potencial crític i emancipador.

Metodologia

A través d’una plataforma de videoconferència, i l’acompanyament de recursos adaptats a aquest format, totes les sessions es desenvoluparan a partir del visionat i comentari de fragments de productes audiovisuals diversos (vídeos virals, campanyes de sensibilització, mems, sèries, selfies, cinema contemporani, fotografies, etc.) i aniran acompanyades de bibliografia i filmografia relacionada. Es preveu l'ús d'una metodologia participativa i un enfocament eminentment pràctic, tant en les sessions com en el treball que es proposarà a banda.

Continguts

Sessió 1.

L’enquadrament

La imatge i el seu context: quina ha estat la relació entre realitat i representació al llarg de la història de la cultura visual? Valorarem les oportunitats de la cultura audiovisual per generar pensament crític i introduirem alguns aspectes clau del llenguatge audiovisual: enquadrament i punt de vista. Establirem les bases dels mecanismes de construcció de l'imaginari de la diferència (punt de vista narratiu, audiovisual i ideològic) situant la cultura audiovisual en l’entorn digital. En un context que ens porta a la hiperconnexió, tot i estar cadascú a casa seva, els efectes de la recepció d’una gran quantitat d’imatges de forma diària es magnifica i té un impacte en les nostres vides; i, alhora ens recorda que el que creem i publiquem a les xarxes socials pot tenir un efecte en el món.

Sessió 2.

La veritat falsa: desconfiar de les imatges

Podem confiar en les imatges? Quina relació hi ha entre cultura audiovisual i manipulació? Que hem de fer amb els les notícies falses? Dels fotomuntatges de l’URSS en què desapareixien membres del partit caiguts en desgràcia als viatges falsos dels youtubers: l'engany forma part de la nostra relació amb la representació i fa evident l’esquerda de l’estatut de veracitat de les imatges. Conèixer-ho pot ser una eina útil per construir una mirada crítica i aprendre a desconfiar de les imatges. En aquesta sessió qüestionem les imatges i aprofundim en la manera de relacionar-nos amb la representació visual en l’era de la postveritat.

Sessió 3.

Miralls i ficcions en l’autorepresentació

Autoretratar-se i compartir la imatge a les xarxes és una pràctica molt habitual entre els joves, però, com són les selfies i què diuen de qui se les fa? Es poden deslligar de les problemàtiques del carrer? Quina relació hi ha entre les pràctiques d'autorepresentació i els rols de gènere? Com es manifesten les violències masclistes en els àmbits digitals i quines eines per combatre-les tenim a l'abast? A partir d'aquestes preguntes, revisarem algunes implicacions socials per valorar si les imatges i les xarxes poden ser també eines de denúncia i transformació.

Sessió 4.

Els límits de l’humor: mems o barbàrie

Té límits l’humor? Qui els posa? Reflexionarem sobre l’humor i els seus límits a partir del llenguatge dels mems, que escampen viralment idees i opinions a les xarxes socials. Coneixerem aquestes i altres formes de comunicació visual i audiovisual basades en l’humor, per prendre consciència de fins a quin punt aquest humor legitima algunes violències. També descobrirem el potencial subversiu de les imatges, que més enllà de fer riure, s’utilitzen per denunciar injustícies o desigualtats.

Sessió 5

Sortida

Proposem una sortida comentada a algun equipament cultural especialitzat en cinema i audiovisuals (Filmoteca de Catalunya, Virreina Centre de la Imatge, Arxiu Xcèntric, etc.). L'activitat específica es confirmarà d'acord amb l'adequació i idoneïtat de l'oferta cultural al mes de juliol i la situació de la pandèmia. 

 Objectius

• Desenvolupar una mirada activa i crítica sobre com es configuren les imatges que circulen per l’entorn digital

• Oferir eines (metodologies, fragments audiovisuals, referències cinematogràfiques, recursos educatius, bibliografia recomanada) per educar a través de la cultura audiovisual i de manera interdisciplinària

• Prendre consciència i reflexionar sobre les dimensions socials de les imatges i la cultura audiovisual des d'una mirada interseccional i especialment en clau de gènere

• Promoure el potencial de les pràctiques artístiques i les possibilitats subversives de les imatges com a forma de sensibilització i denúncia de violències

 Avaluació

S’avaluarà a partir de l’assistència a les sessions de videoconferència, la participació i implicació dels participants, i la realització de les tasques que s’indicaran per fer de forma autònoma.

 

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »