« tornar

US2202 - Història de l’art I. Després de Roma. L’Imperi bizantí: Constantinoble i Ravenna. L’origen d’Europa: Carlemany i l’Imperi carolingi

Tipus Universitat Sènior 2021-2022
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Presencial i en format virtual
Nivell Internivells
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data Del 13 d'octubre de 2021 a maig de 2022. De 16:00 a 18:00
Dies Dimecres
Adreça Col·legi de Doctors i Llicenciats
Total hores 50
Preu
Col·legiat235,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores235,00€
No col·legiat295,00€

Continguts 

  • Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges. Les capelles palatines de Sant Vital de Ravenna i Sant Marc de Venècia.
  • L’Imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera edat d’or en l’arquitectura bizantina: Santa Sofia.
  • L’art bizantí a Itàlia: capella palatina de Palerm (el Palau dels Normands), baptisteri de Florència.
  • La influència de l’art bizantí en el món musulmà: mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, mesquita de Còrdova.
  • Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat en les imatges de culte bizantines.
  • L’aliança entre els francs i el papat: l’Imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d’Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey. Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials.
  • L’Europa feudal. L’art romànic i la seva transcendència espiritual. Els monestirs, centres de cultura i poder. Cluny i Cister. Els camins de pelegrinatge i Santiago de Compostel·la.
  • La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d’una força única.
  • Els otònides i la renovació imperial: l’Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciríac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim.
  • L’escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim.
  • Els capets i l’ordre feudal a França. L’Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l’Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun.
  • El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostel·la. 
  • El culte a sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelots. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel.
  • La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.
  • El desafiament dels monjos blancs: Sant Bernat de Claraval i l’orde del Cister. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay.
  • L’època de les catedrals: el fenomen urbà. El gòtic en tota la seva esplendor.
  • Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura. 
  • Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis. 
  • L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Notre-Dame de París.
  • L’eclosió de l’arquitectura gòtica: Chartres, Amiens i Reims.
  • El gòtic radiant, l’eclosió dels capets: Beauvais. Sant Lluís i la compra de la corona d’espines de Crist. La Sainte-Chapelle.
  • L’escultura gòtica. La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia.

 

Programa del segon trimestre

Classe 10: 19 de gener , Joan

Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials 

Classe 11: 26 de gener, Carolina

L'escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim

Classe 12: 2 de febrer, Joan

Els otònides i la renovació imperial: el Sacre Imperi Romanogermànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciríac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim

Classe 13: 9 de febrer, Carolina

El culte a sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelins. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel

Classe 14: 16 de febrer, Joan

El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Tolosa i Santiago de Compostel·la

Classe 15: 23 de febrer, Carolina 

La reforma monàstica i l’ordre de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum

Classe 16: 2 de març, Joan

Els Capets i l’ordre feudal a França. L’Església, guia de la societat. El feudalisme  irromp a l’Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun

Classe 17: 9 de març, Carolina

El desafiament dels monjos blancs: Sant Bernat de Claravall i l’Ordre del Cister. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay

Classe 18: 16 de març, Joan

Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis 

Classe 19: 23 de març, Carolina

Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura

La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia

 

Programa del primer trimestre

Classe 1: 13 d'octubre, Carolina

 Simbologia i estètica de l'art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges

Classe 2: 20 d'octubre, Joan

 L'Imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera Edat d'Or a l'arquitectura bizantina: Santa Sofia

Classe 3: 27 d'octubre, Carolina

Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de culte bizantines i de les relíquies

Classe 4: 3 de novembre, Joan

Rávena: el mausoleu de Gal·la Placídia, el baptisteri ortodoxe, la capella palatina de Sant Vital

Classe 5: 10 de novembre, Carolina

L'art bizantí a Itàlia: Capella palatina de Palerm (Palau dels Normands), Baptisteri de Florència

Classe 6: 17 de novembre, Joan

La influència de l'art bizantí en el món musulmà: mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, mesquita de Còrdova

Classe 7: 24 de novembre, Carolina

La pintura romànica. Claus de comprensió d'un llenguatge plàstic d'una força única 

Classe 8: 1 de desembre, Joan

L'alliança entre els francs i el papat: l'Imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d'Occident. La restauració carolíngia: Aquisgran, Corvey

Classe 9: 15 de desembre, Carolina

La pintura romànica. Claus de comprensió d'un llenguatge plàstic d'una força única

 


Selecciona un taller de cada bloc





« TORNAR