Tipus | Universitat Sènior 2022-2023 | ||||||
Àrea temàtica | Humanitats i cultura | ||||||
Modalitat | Presencials | ||||||
Nivell | Internivells | ||||||
Coordinador | |||||||
Professorat | Mercè Coll Cantín | ||||||
Data | Del 3 d'octubre de 2022 al 15 de maig de 2023. De 9:30 a 11:30 | ||||||
Dies | Dilluns | ||||||
Adreça | Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats | ||||||
Total hores | 50 | ||||||
Preu |
|
Des de diferents períodes i utilitzant l’anàlisi de films concrets, valorarem els canvis que s’han produït en els codis genèrics del melodrama i el cinema criminal. Aquestes transformacions ens indicaran les diferents poètiques adoptades pels directors en les pel·lícules que analitzarem.
En aquest itinerari perfilarem els canvis produïts en la forma de fer i entendre el cinema, des del classicisme de Hollywood al cinema modern i a les seves derivacions en el cinema contemporani.
Indicarem la influència del cinema europeu desenvolupat en la dècada dels anys vint i trenta (el cinema soviètic i el cinema alemany) i els canvis propiciats en la pròpia industria de Hollywood abans i després de la Segona Guerra Mundial (de Hitchcock, Wyler i Walsh als nous cineastes de la dècada dels setenta i vuitanta com Peckinpah, Kubrick o Scorsese).
Destacarem l’aportació dels cineastes europeus (Dreyer, Carné, Renoir) i dels nous corrents (el neorrealisme, la Nouvelle Vague, el Free Cinema i el nou cinema alemany) que van constituir el cinema modern.
Analitzarem les repercussions que han tingut en el cinema contemporani respecte a l’ús del model genèric com a principi de variació (Abel Ferrara, David Lynch, Ken Loack, els germans Dardenne, Kelly Reichardt, Jean Campion, Werner Herzog, Aki Kaurismäki, Lucrecia Martel i Hyûsuke Hamaguchi).