« tornar

175204 - III Jornades de llengua i literatura: Nous temps, nova gramàtica

Tipus Jornades
Àrea temàtica Llengua i literatura
Modalitat Presencial
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Dolors Villas Miranda, Joan Bustos Prados
Data 10 i 11 de novembre de 2017. Divendres de 16.00 a 20.00 i dissabte de 09.00 a 14.15 . De 0:00 a 0:00
Dies divendres i dissabte
Adreça Rambla de Catalunya pral, 8 - Barcelona
Total hores 10
Preu
Col·legiat30,00€
No col·legiat45,00€

Comitè Científic

Jacint Bassó, Francesc Danés, Pere Martí, M. Dolors Martí, Mila Segarra

Amb el suport i la col·laboració de la Secció Filològica de l’IEC

Destinataris

 
Professorat de llengua i literatura

Objectius


Les jornades, enguany en la tercera edició, tenen l’objectiu principal de reflexionar, compartir experiències i actualitzar informació sobre la didàctica de la llengua i la literatura. Aquesta tercera edició girarà entorn de la nova gramàtica i com treballar-la a l’aula de secundària.

Dates


10 i 11 de novembre del 2017

Programa

Divendres 10 de novembre

16.00 h. Acollida

16.15 h. Acte inaugural

16.30 h. Conferència sobre la nova gramática a càrrec de Gemma Rigau, presidenta de la Comissió de Gramàtica de la Secció Filològica de l’IEC

17.45 h. Pausa

18.00 – 20.00 h.

Taula rodona al voltant del concepte d’adequació/ criteris de correcció

  • Mila Segarra, vicepresidenta de la Secció Filològica de l’IEC
  • Montserrat Carbó, professora de llengua i literatura catalana i autora de llibres de text
  • Albert Pla Nualart, responsable lingüístic del diari Ara

Moderador: Enric Gomà, escriptor

Dissabte 11 de novembre

9.00 h. Exposició de bones pràctiques al voltant de l’ensenyament de la gramàtica

Presentació del CESIRE. Àmbit lingüístic. Departament d'Ensenyament, Laura Farró i Roser Martínez

El nom i els seus complements, Marta Giralt Ruiz. Mestra a l’escola Miquel Martí i Pol- Granollers, Professora Associada UAB- Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura

Reflexions sobre els canvis a la 'Gramàtica de la llengua catalana' de l'Institut d'Estudis Catalans, Aaron Abelló, professor de llengua i Álvaro de Pedro Alcalá, i responsable de l’àmbit lingüístic i de comunicació de l’Escola Garbí-Pere Vergés (Esplugues de Llobregat i Badalona)

Ens inventem una llengua! Una WQ per fer investigació gramatical, Àlex Gimeno, Professor de llengua i literatura catalana a l’IEA Oriol Martorell

 Formació de tutors de treballs de recerca de batxillerat, Núria Alturo, professora Màster de Formació de Professorat (especialitat de Llengua i Literatura Catalanes) de la Universitat de Barcelona

10.30 h. Pausa

11.00 h.  a 12.30 h. Tallers simultanis sobre recursos didàctics per treballar la gramàtica a l’aula.

Bloc A

1. Gramàtica. Funció i usos dels pronoms. Combinació pronominal, Dolors Villas

2. Com treballar la gramàtica des de la poesia, Vicenç Llorca

3. Recursos per a la interconnexió lingüística, Montserrat Pons

12.45 h.  a 14.15 h. Tallers sobre recursos didàctics per treballar la gramàtica a l’aula

Bloc B

4.  Com treballar la gramàtica des de la poesia, Vicenç Llorca

5.   Preposicions i relatius a la GIEC: una aproximació pràctica i didàctica, Sergi Cercós

6. Píndoles gramaticals a l’aula (sense contraindicacions), Joan Bustos

14.15 h. cloenda

Altres informacions

Reconeixement, 10 hores Preu: 30 euros (col·legiats, membres entitats col·laboradores), i 45 euros,no col·legiats

Resum dels tallers i bones pràctiques

BLOC A

1-    Gramàtica. Funció i usos dels pronoms. Combinació pronominal

Observarem aspectes de la substitució pronominal: funcions sintàctiques, formes i ús  i farem esment de les indicacions que en fa la Gramàtica normativa actual.

A càrrec de Dolors Villas
Professora de Llengua catalana.  Participa en l’administració de les proves de català que convoca anualment la DGPL.

 

2-    Com treballar la gramàtica des de la poesia. La gramàtica en el poema

El poema és un tresor que ens fa gaudir com a oïdors i com a lectors de la màgia del llenguatge. Si fem una mirada a la gramàtica des de l’observació del funcionament dels versos, guanyem una perspectiva nova en la nostra tasca com a docents de llengua i literatura. En aquest taller, compartirem orientacions metodològiques per observar com, a partir del gaudi de la poesia, podem treballar diversos aspectes gramaticals.

En aquest taller veurem com, a partir de poemes, podem treballar diversos aspectes gramaticals. Per exemple, la rima: fonètica (i lligam amb la cultura del rap actual); el metre (diftongació); la selecció lèxica: aprendre adjectius, substantius; el paral·lelisme: la sintaxi. Etc.

A càrrec de Vicenç Llorca
Escriptor, catedràtic de llengua catalana i literatura

3-  Recursos per a la interconnexió lingüística

El coneixement del català facilita o dificulta l'aprenentatge del castellà als nostres alumnes? I al revés? Que siguin dues matèries curriculars diferents implica que s'hagin de treballar també separadament? En aquest taller, presentem recursos per aprofitar els beneficis de la coexistència a les aules d'aquestes dues llengües (com a mínim) i, per tant, per compartir-ne els continguts i els coneixements per treballar competencialment l'àrea lingüística del currículum, amb especial èmfasi en la gramàtica.

A càrrec de Montserrat Pons
Professora de Llengua catalana, Llengua castellana, Francès i Italià . Correctora i traductora

 

BLOC B

4- Com treballar la gramàtica des de la poesia. La gramàtica en el poema

En aquest taller veurem com a partir de poemes podem treballar diversos aspectes gramaticals. Per exemple, la rima: fonètica (i lligam amb la cultura del rap actual); el metre (diftongació); la selecció lèxica: aprendre adjectius, substantius; el paral·lelisme: la sintaxi. Etc.

A càrrec de Vicenç Llorca
Escriptor, catedràtic de llengua catalana i literatura

 

5- Preposicions i relatius a la GIEC: una aproximació pràctica i didàctica

En aquest taller es presentaran les novetats principals de la GIEC pel que fa a l'ús de preposicions i pronoms relatius, fent èmfasi en la perspectiva pràctica, tant pel que fa a la didàctica com als aspectes de correcció i avaluació.

A càrrec de Sergi Cercós
Professor de llengua catalana, corrector i autor de llibres de text

 

6- Píndoles gramaticals a l’aula, sense contraindicacions

És possible tractar a classe els trastorns morfosintàctics (tenim que/si jo parlessi/lis donarem/llavòrens/que jo sèpiga/una cosa.../no n’en sé...)? És possible fer-ho tot i la pressió competencial arreu? Amb rigor i amenitat (o viceversa)? Fent que els pacients s’adonin de les seves mancances i reflexionin? Amb efectes secundaris positius (millora de l’expressió)? Sense dedicar-hi tampoc més temps de l’estrictament necessari?

Hi coneixerem alguns excipients saborosos (llegiu-hi apps a l’abast) de contrastada eficàcia. I si convé, entre tots/es podrem crear un vademècum per a casos de flagrant emergència gramatical. Ras i curt: un banc d’activitats cooperatiu.

A càrrec de Joan Bustos,
Professor de llengua catalana, autor i crític de literatura infantil i juvenil

Bonse pràctiques

El nom i els seus complements, Marta Giralt Ruiz. Mestra a l’escola Miquel Martí i Pol- Granollers, Professora Associada UAB- Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura

La construcció d’un relat autobiogràfic ens proporciona el  marc d’escriptura comunicativa dins el qual treballarem la noció de complementació nominal com un instrument potent per a la modalització del text.

Reflexions sobre els canvis a la 'Gramàtica de la llengua catalana' de l'Institut d'Estudis Catalans, Aaron Abelló, professor de llengua i Álvaro de Pedro Alcalá, i responsable de l’àmbit lingüístic i de comunicació de l’Escola Garbí-Pere Vergés (Esplugues de Llobregat i Badalona)

Llegir l’article de l’Albert Pla,  Les 10 coses que passaran a ser correctes a partir d’ara, al diari ARA es converteix en el motiu per reflexionar sobre els canvis, indagar, escriure i parlar sobre gramàtica. 

Ens inventem una llengua! Una WQ per fer investigació gramatical, Àlex Gimeno, Professor de llengua i literatura catalana a l’IEA Oriol Martorell

Experiència d'aula per treballar la reflexió gramatical en el marc d'un projecte d'investigació sobre les característiques gramaticals d'una llengua (estructura, components,etc.) i la creació d'una llengua artificial.

 Formació de tutors de treballs de recerca de batxillerat, Núria Alturo, professora Màster de Formació de Professorat (especialitat de Llengua i Literatura Catalanes) de la Universitat de Barcelona

 L'experiència vol donar a conèixer la contextualització, la tasca que hauran de desenvolupar els alumnes, els aprenentatges gramaticals, la presència de la nova gramàtica (en cas que hi sigui).

Presentació d'una assignatura de formació de tutors de treballs de recerca de batxillerat en el context del Màster de Formació de Professorat (especialitat de Llengua i Literatura Catalanes) de la Universitat de Barcelona. Aquesta assignatura pretén ajudar els estudiants del màster a comprendre el procés de la recerca i la comunicació de la recerca com a aspectes diferenciats de l'elaboració del treball. La perspectiva és la del tutor que treballa en un centre educatiu, i per tant es té en compte el context institucional i els recursos humans i materials del centre, així com la diversitat en el perfil de treball dels estudiants. S'entén que el tutor no és un guia que indica el camí, sinó algú que acompanya l'estudiant en un procés de descoberta propi. Per formar els estudiants del màster en aquest acompanyament treballem amb exemples extrets de treballs reals de batxillerat. 

 

 


Selecciona un taller de cada bloc







« TORNAR