« tornar

US2008 - Història de l'art IV B: El segle XX i l'obsessió per la modernitat i el progrés

Tipus Cursos de la Universitat Sènior
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Presencial
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data Calendari de recuperacions, del 29 de maig al 24 de juliol. De 9:30 a 11:30
Dies divendres
Adreça Col·legi de Llicenciats. Rbla.de Catalunya, 8
Total hores 50
Preu
Col·legiat220,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores220,00€
No col·legiat280,00€

IMPORTANT. NOU CALENDARI EN FORMAT TELEMÀTIC, A TEMPS REAL

Davant de la impossibilitat de poder reprendre les classes presencialment per causa de les limitacions derivades de la crisi sanitària, a partir del proper 18 de maig reprendrem, íntegrament en format virtual, les classes de la Universitat Sènior. 

Les classes es faran en format telemàtic mitjançant connexions en temps real a través de la Plataforma Microsoft Teams. Rebreu un enllaç per correu electrònic, que us permetrà l’accés a la classe en directe.

Calendari

Divendres, 29 de maig, de 9.30 a 11.30 h: Frida Kahlo, compromís polític, dolor i surrealisme. Picasso, del surrealisme al Gernika, a càrrec de Carolina Camañes

Divendres, 5 de juny, de 9.30 a 11.30 h: De com Nova York va robar la modernitat a París. Peggy Guggenheim. Edward Hopper i la prosperity americana. L’expressionisme abstracte americà: De Kooning, Pollock, Rothko, a càrrec de Joan Astorch

Divendres, 12 de juny, de 9.30 a 11.30 h: L’informalisme, entre l’evasió i la crítica: Dau al Set, Tàpies, El Paso (Canogar, Millares, Saura), a càrrec de Carolina Camañes

Divendres, 19 de juny, de 9.30 a 11.30 h: El Pop Art i l’american way of life: Lichtenstein, Oldenburg, Warhol, Wesselmann, a càrrec de Carolina Camañes

Divendres, 26 de juny, de 9.30 a 11.30 h: L’Europa de la postguerra. L’existencialisme: Camus, Sartre. L’art de la fragilitat i la destrucció: Giacometti i Fontana. Informalisme francès: Dubuffet, Fautrier, Grup Cobra, a càrrec de Joan Astorch

Divendres, 3 de juliol, de 9.30 a 11.30 h: L’Escola de Londres: Bacon, Freud, a càrrec de Joan Astorch

Divendres, 10 de juliol, de 9.30 a 11.30 h: Tendències minimals i nova abstracció. Minimalisme: André, Flavin, Judd, LeWitt, Morris. Neoconcretisme i nova abstracció: Kelly, Noland, Stella, a càrrec de Carolina Camañes

 Divendres, 17 de juliol, de 9.30 a 11.30 h: Tendències conceptuals. Happening: accionisme vienès. Performance i Body Art: Acconci, Beuys, Burden, Fluxus, Pane. Land Art: André, Christo, Long, Smithson, a càrrec de Joan Astorch

Divendres, 24 de juliol, de 9.30 a 11.30 h: La Postmodernitat. El retorn a la pintura: el neoexpressionisme alemany, a càrrec de Joan Astorch

CONTINGUTS 

1. De la Belle Époque a la Gran Guerra

2. El període d’entreguerres: els feliços anys vint

3. L’Europa de la postguerra i l’imperialisme cultural americà

  • El final de la Belle Époque: l’enfonsament del Titanic i la Primera Guerra Mundial. Gestació de les avantguardes artístiques a París. El fauvisme, el classicisme amb matisos de modernitat. Matisse, Derain
  • La revolució artística de Picasso: Les Demoiselles d’Avignon. Les claus per comprendre el cubisme analític i sintètic
  • Avantguarda i primitivisme a l’escultura moderna: Brancusi
  • Modernitat i renovació a Espanya: Zuloaga i Sorolla
  • Modernitat i renovació a Catalunya: de Casas i Rusiñol a Mir, Nonell i Anglada Camarasa
  • El noucentisme a Catalunya, un projecte de modernitat. Eugeni d’Ors
  • L’Alemanya de Guillem II. Expressionisme alemany, una manera de viure i entendre el món. Grup Die Brücke i Nolde
  • Kandinsky i el grup Der Blaue Reiter. Els orígens de l’abstracció
  • L’impacte de la Gran Guerra en l’art: el dadaisme a Zuric, Berlín, Colònia, Hannover i Nova York. Els ready-mades de Duchamp
  • La Rússia de Nicolau II. La Revolució russa del 1917: del triomf de les avantguardes russes al realisme estalinista. Malèvitx i el suprematisme. Tatlin i el constructivisme
  • La revolució alemanya del 1918 i la República de Weimar. La nova objectivitat de Dix i Grosz
  • La Bauhaus i el naixement del disseny. De Gropius a Mies van der Rohe. Kandinsky, Klee. Abstracció geomètrica: el neoplasticisme de Mondrian
  • Els feliços anys vint, l’últim instant de felicitat. L’art déco. Geometria i luxe en les arts decoratives. Retorn al classicisme: Matisse a Niça. Tamara de Lempicka
  • Montparnasse, nou centre de la creativitat artística. L’escola de París: Modigliani, Fujita, Chagall
  • El surrealisme. Precedents: la pintura metafísica de De Chirico. El món simbòlic, eròtic i oníric d’Ernst, Masson, Miró, Dalí, Magritte 
  • Frida Kahlo, compromís polític, dolor i surrealisme. Picasso, del surrealisme al Guernica
  • De com Nova York va robar la modernitat a París. Edward Hopper i la prosperity americana. L’expressionisme abstracte americà: De Kooning, Pollock, Rothko
  • L’Europa de la postguerra. L’existencialisme: Camus, Sartre. L’art de la fragilitat i la destrucció: Giacometti i Fontana. Informalisme francès: Dubuffet, Fautrier, Grup Cobra
  • L’Escola de Londres: Bacon, Freud
  • L’Espanya de Franco. L’infomalisme, entre l’evasió i la crítica: Dau al Set, Tàpies, El Paso (Canogar, Millares, Saura)
  • El Pop Art i l’american way of life: Lichtenstein, Oldenburg, Warhol, Wesselmann
  • Del Nouveau réalisme francès a les tendències minimals i a la nova abstracció
  • Tendències conceptuals: happenings, performance i body artart povera i land art
  • Visites a museus i fundacions d’art modern i contemporani

 

PROGRAMA SEGON TRIMESTRE

Recuperació Classe 5- 10 gener- Carolina

Classe 9 – 17 gener – Carolina

Kandinsky i el grup Der Blaue Reiter. Els orígens de l’abstracció

Classe 10 – 24 gener – Joan

L’impacte de la Gran Guerra en l’art: el Dadaisme a Zuric, Berlín, Colònia, Hannover i Nova York

Els ready-mades de Duchamp

Classe 11 – 31 gener – Joan

La Rússia de Nicolau II. La Revolució russa del 1917: del triomf de les avantguardes russes al realisme estalinista. Malèvitx i el Suprematisme. Tatlin i el Constructivisme

Classe 12 – 7 febrer – Carolina

La Bauhaus i el naixement del disseny. De Gropius a Mies van der Rohe. Kandinsky, Klee

Classe 13 – 14 febrer – Joan 

La revolució alemanya del 1918 i la República de Weimar. La Nova Objectivitat de Dix i Grosz

Abstracció geomètrica: el Neoplasticisme de Mondrian

Classe 14 – 21 febrer – Carolina

Montparnasse, nou centre de la creativitat artística. L’Escola de París: Modigliani, Fujita, Chagall

Classe 15 – 28 febrer – Carolina

El Surrealisme. Precedents: la pintura metafísica de De Chirico. El món simbòlic, eròtic i oníric d’Ernst, Masson, Miró, Dalí, Magritte

Classe 16 – 6 març – Joan 

Els feliços anys vint, el darrer instant de felicitat. L’Art Déco. Geometria i luxe en les arts decoratives. Retorn al classicisme: Matisse a Niça. Tamara de Lempicka

Classe 17 – 13 març – Carolina

Frida Kahlo, compromís polític, dolor i surrealisme

Picasso, del surrealisme al Guernika

Classe 18 – 20 març – Joan

De com Nova York va robar la modernitat a París. Peggy Guggenheim. Edward Hopper i la prosperity americana

L’Expressionisme abstracte americà: De Kooning, Pollock, Rothko

Classe 19 – 27 març – Carolina

L’Informalisme, entre l’evasió i la crítica: Dau al Set, Tàpies, El Paso (Canogar, Millares, Saura)

CALENDARI DE LES SESSIONS

Mes

Dies

GENER

17, 24, 31

FEBRER

7, 14, 21, 28

MARÇ

6, 13, 20, 27